روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

خصوصیات مسئولین روابط عمومی

تنوع کارهای روابط عمومی و حساسیت این مسئولیت ایجاب می کند که عاملان و کارگزاران آن علاوه بر آگاهی از رموز حرفه خود با بسیاری دیگر از رشته های علوم آشنا باشند. به همین علت سپردن کاری تا این حد مهم و در عین حال سنگین به کسانی که در این رشته سر رشته و تجربه کافی ندارند نه تنها صحیح نیست بلکه دور از شرط عقل است زیرا اگر کوششهای آنها در مسیر صحیح و با روشن بینی خاصی انجام نپذیرد ، ضمن اینکه به نتیجه مطلوب نمی رسد احتمال آن نیز می رود که یک اشتباه کوچک و بی توجهی یا کج سلیقگی اثرات زیان بخشی بجای بگذارد و همه تلاشها را نقش بر آب کند پس کارآزمودگی و پختگی و اطلاع دقیق از مبانی این حرفه یکی از شرایط حتمی اشتغال بدین کار است بخصوص که دایره عمل دفاتر روابط عمومی بسیار وسیع است و متصدیان آن باید با استفاده از معلومات و اطلاعات لازم  و آگاهی از برخی رشته های دیگر قدم در این راه بگذارند تا نتیجه مطلوب را بگیرند در این راستا به بخشی از ویژگیها و خصوصیت های مسئول روابط عمومی اشاره می کنیم.

-         مسئول روابط عمومی باید در ارتباط نوشتاری و گفتاری دارای مهارت و تجربه باشد.

-         قدرت قضاوت صحیح ، اعتماد به نفس و اتخاذ تصمیم درست در لحظات سخت و بحرانی را داشته باشد.

-    از قدرت دریافت نقطه نظرات مدیران و توانایی تنظیم کار  خود و پیش بردن برنامه ها بدون راهنمایی دیگران برخوردار باشد.

-    باید دروغ نگوید، لاف نزند ، وعده دروغین ندهد امر کوچکی را بزرگ و بزرگی را کوچک نکند ، در فکر موقعیت های نزدیک تر باشد و تحت فشار دیگران اقدامات غیر اخلاقی را نپذیرد.

-    قدرت تجزیه و تحلیل مسائل محیط کار را داشته باشد ، موقعیت های پیش آمده را به سرعت درک کند و آثار نهایی مسائل را پیش بینی نماید.

-         اصول فلسفه و واقعیات سازمان خود را به خوبی بشناسد.

-    داشتن تخصص در رشته روابط عمومی و تسلط بر تکنیکهای آن و تسلط بر کارهای رسانه های گروهی و فرا گیری فنون تشویق ، ترغیب و تبلیغ دیگران و تسلط تکنیکهای ترویج و اشاعه افکار از خصوصیات مهم  روابط عمومی است.

-         مسئول روابط عمومی باید پیرامون دانش مدیریت و نحوه عمل سازمان اطلاعات کافی داشته باشد.

-         توانایی تصمیم درست و توانایی حل مشکلاتی که پیش می آید را داشته باشد .

-         مسئولیت پذیر بوده و اشتیاق و انگیزه برای انجام کار را دارا باشد.

-    صبر و شکیبایی در شنیدن و گوش دادن از دیگر خصوصیات مسئول روابط عمومی است مسئول روابط عمومی باید قدرت سازمان دهی و اداره زیر دستان خود را داشته باشد.

-         در برابر شکست ها و نا کامی ها تحمل نماید و زود تصمیم نگیرد .

-         مسئول روابط عمومی باید به حرفه خود ایمان داشته باشد.

-         مسئول روابط عمومی باید احساس مسئولیت نسبت به جامعه و منافع همگان داشته باشد.

-         مسئول روابط عمومی باید احساس وفا داری و صداقت به استاندارد های حرفه خود داشته باشد.

-         مسئول روابط عمومی باید شخصیت افراد را محفوظ داشته و به آنها احترام بگذارد.

-         مسئول روابط عمومی باید حق اظهار نظر را برای کیله اشخاص ذینفع قائل باشد .

-    مسئول روابط عمومی باید در هر شرایط و تحت هر مقرراتی از اصول اخلاقی ، شرف، صداقت ، درستی و راستی دفاع کند و در برنامه ریزی های خود این اصول مهم را دخالت دهد.

-    مسئول روابط عمومی باید حق را بگوید ، راست گفتن را شعار خود بداند ، از دروغ ، فریب ، ریا ، تزویر بدور باشد که ریشه تمام نا بسامانی ها در جوامع بشری از فریب دادن انسان هاست.

-    مسئول روابط عمومی باید این کلام گهر بار امام صادق(ع) را خطاب به فرزند بزرگوارش نصب العین خود قرار دهد که : پسرم حق را بگو ولو علیه تو باشد.

-    مسئول روابط عمومی باید از وعده های دروغین و غیر ممکن و دست نیافتنی پرهیز کند که حیثیت یک مجموعه را از بین خواهد برد.

-         مسئول روابط عمومی باید ابتکار و خلاقیت خود را بکار بندد و در کارها به طور عملی و دقیق تحقیق و بررسی کند .

-         مسئول روابط عمومی می بایست با فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی آشنایی داشته باشد.

 

احمد پیمانی مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

| دوشنبه ٢٠ اردیبهشت ۱۳۸٩ | ۸:٤٠ ‎ق.ظ | روابط عمومی نظرات () |

Design By : shotSkin.com