روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

روابط عمومی الکترونیک (EPR) واژه‌ای نیست که این روزها تنها به فن یا علم روابط عمومی مدرن اطلاق شود. بلکه، روابط عمومی جدید و مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات ، انواع و اقسام مختلفی دارد و چه بسا دایره فعالیت آنها با یگدیگر متفاوت است.

روابط عمومی الکترونیک

به نوعی از روابط عمومی اطلاق می شود که در آن از ابزارهای الکترونیک به منظور سهولت ، سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می شود.سنگ بنای سایر فعالیت های روابط عمومی الکترونیک در فضای آنلاین در این مرحله گذاشته می شود.

روابط عمومی دیجیتال

متون تولیدی به فرمت صفر و یک تبدیل می شوند . محتواها هنوز محتوای روابط عمومی سنتی هستند با این تفاوت که قابلیت جستجو و کپی مطالب برای مخاطب وجود دارد.

روابط عمومی آنلاین

با آنلاین شدن روابط عمومی،  خدمات به صورت شبانه روزی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. برای رسانه‌های مبتنی بر وب اعتبار قائل می شود ، خبردهی و خبریابی مبتنی بر فضای وب مرسوم می شود. اخبار روابط عمومی علاوه بر رسانه‌های مکتوب و صوتی و تصویری برای رسانه‌های آنلاین واینترنتی هم ارسال می شود. همایش های خبری آنلاین برگزار می شود، امکان مصاحبه ها و گفتگوهای زنده روی اینترنت فراهم می شود. روابط عمومی آنلاین نسبت به محتوی تولید شده در اینترنت عکس‌العمل نشان می دهد. در این مرحله وب‌سایت سازمانی فعال می شود و ارسال نامه‌ها از طریق پست‌الکترونیکی انجام می شود.

روابط عمومی سایبر

کامل ترین و جامع ترین شکل روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی سایبر است. فرآیندی که در آن روابط عمومی به صورت کاملاً آنلاین در‌می‌آید، به طوری‌که ویژگی تعاملی و مشارکت‌پذیری آن بسیار بارز و برجسته می شود.

در روابط عمومی سایبر، مفهوم کار و ساعت کاری تغییر پیدا می کند. داشتن تخصص‌های ویژه ، تسلط به نرم‌افزارها و مهارت‌های دیجیتالی از جمله ضرورت‌های نیروهای روابط عمومی سایبر است.

استفاده از تازه‌ترین تکنولوژی‌های ارتباطی مثل پادکستینگ، خبرخوان ، ویکی‌پدیا ، کانترینگ، سرچ کردن ، مانیتورینگ، تالارهای گفتگو ، خبرنامه‌های الکترونیکی، گروههای ایمیلی ، چت‌رومها، وبلاگ سازمانی و سایر ابزارهای مشارکتی وب2 از دیگر ویژگی‌های روابط عمومی سایبر است.

داشتن وبلاگ، سیستم‌های نظرسنجی اینترنتی ، افکارسنجی های مبتنی بر وب نیز در این چارچوب مورد بررسی قرار می گبرند.

داشتن یک وب‌سایت سازمانی قوی با امکانات چندرسانه‌ای و فعالیت در خارج از مرزهای جغرافیایی یک کشور ، روابط عمومی سایبر را تبدیل به حوزه‌ای بین‌المللی می کندکه با مخاطبان جهانی مواجه است.

روابط عمومی اینترنتی

برخی سازمان‌ها اصولاً بر بستر اینترنت متولد شده‌اند و در همان فضا فعالیت می کنند و حیات و ممات آنها وابسته به جایگاه‌شان در اینترنت است. در روابط عمومی اینترنتی همه امور فوق‌العاده تخصصی و فنی است و حداکثر استفاده از تکنولوژی‌های نرم‌افزاری و اطلاعاتی صورت می گیرد.

روابط عمومی اینترنتی خود به دنبال ابداع شیوه‌ها و متدهای جدید برای رشد سازمان و ارتقای جایگاه آن در جهان است.

روابط عمومی مجازی

روابط عمومی مجازی را می توان نوعی از روابط عمومی دانست که وجود خارجی ندارد هرچند ممکن است سازمان اصلی متبوع آن در جهان واقعی وجود داشته باشد.

فعالیت‌های این نوع روابط عمومی در چارچوب سازمان بروکراتیک نیست و هریک از ماموریت‌های آن توسط بخش خصوصی یا اشخاص منفرد خارج از سازمان انجام می شود.

روابط عمومی در این شکل به صنعت تبدیل می شود و امور آن توسط متخصصان هر فن با استفاده از تازه‌ترین تکنولوژی‌ها صورت می پذیرد و نتایج آن در اختیار سازمان قرار می گیرد.

در واقع آنچه روح روابط عمومی الکترونیک را می سازد، بینش حاکم بر آن است و تکنولوژی،  ابزاری برای تحقق این آرمان است.

در هر صورت از یاد نباید برد که EPR ، به عنوان وسیله‌ای برای خدمت‌رسانی سریع‌تر و گسترده‌تر به مردم محسوب می‌شود و هرقدر دامنه استفاده مردم و سازمان‌های دولتی و حتی بخش خصوصی از این تکنولوژی‌های جدید ارتباطی فراگیرتر شود، گام های بلندتری برای دستیابی به رشد و توسعه در کشورمان برداشته خواهد شد.

برگرفته از کتاب تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک / مولف حمید ضیایی پرور / دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک / 1378

| یکشنبه ۳ آذر ۱۳۸٧ | ۸:۱۸ ‎ق.ظ | روابط عمومی نظرات () |

Design By : shotSkin.com