روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه

فشارهای روانی در زندگی انسان امری اجتناب ناپذیر است ، تنشهای شغلی ،‌ مشکلات  اقتصادی ، مرگ عزیز ، تحقیر و تهمت و ... ممکن است موقعیتی را بوجود آورد که روح و روان انسان را تحت تاثیر قرار دهد که روان شناسان آن را استرس می نامند و برای مقابله با آن نیز راهکارهای خاص خود را می طلبد.

1-    فشار روانی پدیده ای است همه گیر  پس نخست باید آنرا پذیرفت.

2-    بدنبال از بین بردن منابع ، فشار روانی نباشید  بلکه قدرت و توانایی خود را افزایش دهید.

3-    در مقابله با عوامل استرس زا آنرا تهدید کننده و وحشتناک تلقی نکنید ، جدا از احساسات بدنبال کنترل شرایط باشید.

4-    فشارهای روانی علاوه بر روان و اعصاب جسم و اندام ما را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

5-    با انجام ورزش دائم و مناسب و توانایی خود را افزایش داده و با عوارض جسمی استرس مقابله نمایند.

6-     با کاهش مصرف نمک و چربیهای اشباع شده و مصرف سبزی تازه و میوه توانایی بدن در مقابله با استرس را افزایش دهید.

7-    توجه داشته باشید پناه بردن به سیگار و دیگر مواد مخدر موجب افزایش فشارهای روانی و استرس می شود و اراده انسان را تضعیف می کند.

8-    در موقعیتهای استرس زا در وضعیت راحتی قرار گرفته و با تمرکز و بستن چشمها و تکرار این جمله که در آرامش بهتر می توان تصمیم گرفت با آن مقابله کنید.

9-    در حالت استرس و عصبانی بجای بلند صحبت کردن و حالت پرخاشگرانه سعی کنید آرام و متین باشید.

10-    در شرایطی که تحت فشار روانی هستید : الف) دوش گرفتن با آب سرد   ب) تنفس عمیق  ج)ایجاد انقباض و انبساط عضلانی و ترک موقعیت           لازم و ضروری است.

11-    با دیگران آنگونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود

12-    در شرایط عصبانیت تصمیم نگیرید و عملی را مرتکب نشوید که بعداً موجب پشیمانی شود.

 

                                                                                                               مدیر روابط عمومی واحد ساوه

برگرفته از کتاب نسخه های راهنمای خانواده

| دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸٩ | ۸:٥٤ ‎ق.ظ | روابط عمومی نظرات () |

Design By : shotSkin.com